Loading...

Halal Bil Halal Negeri Siri Sori Islam Di Hadiri Sultan Tidore

Saparua, Maluku Channel.com - Sultan Tidore Maluku Utara (Malut), Husain Syah disambut meriah masyarakat Negeri Siri Sori Islam, Kecamatan Saparua Timur, Kabupaten Maluku Tengah, Rabu, (28/6/2017).

Kehadiran Sultan Tidore di tanah Elhau (siri sori islam) untuk menghadiri peringatan Halal Bil Halal yang diselenggarakan oleh Ikatan Keluarga Siri Sori Islam (IKASSI) Maluku Utara yang pulang kampung ke Siri Sori Islam.

"Halal Bil Halal yang kami selenggarakan ini sudah 2 kali sejak 2011 silam. Namun tahun ini baru menghadirkan Sri Sultan Tidore,"Ungkap Ketua IKASSI Maluku Utara, Haris Wattiheluw usai penyambutan, Rabu siang, (28/6/2017).

Lanjutnya, masyarakat Negeri Siri Sori Islam menyambut baik pelaksanaan yang dimotori Ikatan Keluarga Siri Sori Islam Maluku Utara yang kebetulan pulang ke kampung halaman dan mengundang Sultan Tidore.

Dalam sambutan singkatnya, Sultan Tidore, Husain Syah kembali mengingatkan sejarah Kesultanan Tidore yang tidak dapat dilepas pisahkan dari sejarah perjuangan rakyat Maluku untuk bersama mengusir penjajah.

"Bumi Maluku dan Maluku Utara sebagai Provinsi kepulauan yang kaya rempah-rempah (cengkeh, pala), memiliki kemistri sejarah yang sangat mengikat. Salah satunya Kerajaan Siri Sori Islam pada masa lampau,"Ujar Sultan Tidore ke XXXIX Husain Syah usai acara penyambutan

Menurut Sultan: dalam momentum Halal Bil Halal yang dimotori IKASSI Malut, Dirinya ingin kembali merajut silaturahmi dan persaudraan dengan Negeri Siri Sori Islam dan seluruh daerah di Maluku dalam menebar pesan kedamaian dalam bingkai hidup orang basudara di bumi raja-raja Maluku.

Acara penyambutan Sultan Tidore, Husain Syah tersebut dihadiri Raja Haria, Camat Saparua Timur, Muspika Kecamatan Saparua, Anggota Koramil, Polres Saparua, Babinsa setempat serta saniri, sesepuh, tokoh adat dan masyarakat Negeri Siri Sori Islam. (MC-J)
Malteng 8122594426502497819

Posting Komentar

emo-but-icon

Beranda item

IKLAN

ORGANISASI PROFESI

TRENDING TOPIC